Ons Marij vertelt: Groetjes uit Oostenrijk

Gepubliceerd op: 16 september 2021 9:32

Nieuwsbericht door: Weekkrant de Loop Helmond
Voorpagina

Men column van deze week is geschreven in de bergen. Zell am Ziller om precies te zijn. Na 2 keer uitstellen in april en juni was het nu verantwoord om de koffers te pakken. Het is nie zomaar unne vakantie, maar unne speciale. Ik ben niet op vakantie met men eigen gezin, maar mee men bruur Jan van 75 die al 40 jaar zomer en winter in dees Oostenrijks durpke komt. Heel veul familileden zijn mee onze Jan hier gewist, maar ikke nog nooit. Ik ben meer van de strandvakanties as ik maag kiezen.

Vaak docht ik, ik moet ook is een keerke mee onze Jan naar zijn stekkie gaan en daar moet ik nie te lang mee wachten, want we worden steeds ouder. Vurig jaar had ik ineens gezee zonder verder na te denken: Jan, zal ik is een keerke mee jou naar Oostenrijk gaan. Mee unne big smile zeet tie: Ja, das leuk Marij.

Men schoonzuster Ria zat naast men. Ik zee as gij dan ook is meegaat Ria, zij is hier vaker geweest samen met men bruur Ton, die overleden is. Ze twijfelde, want teruggaan naar iets waar zoveul mooie herinneringen liggen, vond ze moeilijk. Maar haar dochter zei: Mam, da moete gewoon doen. Dus ze zei: Ja ik ga mee. Om het gezelschap compleet te maken zei Peggy, men petekind die ook al 35 jaar in Oostenrijk komt, dan ga ik ook mee tante Marij, ben ik de reisleider. Zo is dees gezelschap van 4 ontstaan. Een echte familievakantie is het zo geworden.

Men bruur en ik schillen 15 jaar, dus als kinderen zijn we samen niet opgegroeid, maar we meugen elkaar heel graag. En zijn een echte bruur en zus. De volgende dag hadtie al geboekt. Ik had gezee een 8 tot 10 dagen dat vind ik lang zat, maar hij had 15 dagen geboekt. Als ge iets doet, moete het goed doen. Ik aarzelde nog ff, maar oké, dan 15 dagen.

Ik heb toch zo uitgekeken naar deze vakantie, 15 dagen mee onze Jan dag en nacht optrekken. Quality time samen, want normaal leiden we elk ons eigen leven en zien we elkaar op de normale familiedagen.

De aanloop was al leuk, want onze Jan en Peggy hebben een flink programma in elkaar gezet. Samen maken ze er vur men en Ria een topvakantie van. Zij zijn echt van de bergwandelingen, maar nu hangen ze ook echt de toerist uit en nemen ons mee in bijna elke gondelbaan naar de toppen van de bergen naar de mooiste uitzichten en naar de leukste bergrestaurantjes. We zitten samen in een appartement en zijn alle 4 vruuge vogels. Om 7 uur is iedereen allang wakker en na een gezellig gezamenlijk ontbijt gaan we om een uur of 9 op pad. We zijn al in de sneeuw gewist en naar gezellige Oostenrijke feesten. We zien de mooiste meren, we hebben de koeien naar beneden zien komen vur de winter, wat daar feestelijk wordt gedaan.

En ‘s avonds zitten we gezellig met een wijntje of een ander drankje een potje te jokeren of te rikken… Ik vin het echt quality time samen. En wa ik altijd al heb geweten is weer bevestigd: Wa fijn Jan, da ik jouw zus mag zijn.

Ik geniet nog een weekje hier in het skônne Oostenrijk en wens jullie in het skônne Helmond een fijn weekend.